background

24 February 2012

Endometreosis/Senggugut

Endometreosis? 

Yang aku tahu sejak aku muda lagi aku dah selalu sangat kena SENGGUGUT..masa tue aku form 3 duk asrama Sek. Vok. Perdagangan..masih aku ingat lagi, kakak senior aku tolong isikan air panas dalam botol kaca....pastu lurutkan botol kaca isi air panas tadi atas perut aku dgn beralaskan kain batik....tapi masa sekolah dulu masih boleh tahan lagi sakitnye..
aku, rakan-rakan dan senior

Makin teruk bila aku sekolah kat Politeknik Ungku Omar..sakitnye bila datang bulan cuma Dia yang tahu..bisanye cam ada benda yang menghiris dalam perut nie..tapi waktu nie dah tak pakai air panas dalam botol..kata orang makin dewasa makin matang fikiran kan?? so, aku guna lah IRON untuk legakan perut aku..bijak..bijak

Makin teruk lagi bila aku dah berkerjaya..dalam sebulan mesti aku ambil cuti sakit..terpaksa.. sakit senggugut waktu ni dah sampai tahap tak boleh berjalan tegak sebab dari pinggang ke kaki rasa tegang..perut jangan cakaplah bisanye..dah sampai cirit birit..dah sampai muntah2..cycle waktu datang bulan aku memang teratur..26 hari mesti period..debaran nak menunggu hari ke 26 tu tuhan je yang tahu..Ya Allah, camne pulak sakit bulan nie..

Tapi yang peliknye, kalau bukan waktu datang bulan pun perut aku sakit dan ada ketika perut aku akan cramp dalam beberapa minit..something wrong somewhere aku kata dalam hati sendiri..setiap kali aku pergi klinik atau hospital doktor akan bagi alasan..angin dalam perut,usus berbelit dan entah apa aku pun tak ingat..

Sampai lah satu masa ..satu hari..aku baru melangkah keluar dr rumah dengan niat nak g window shopping..tak berapa langkah tiba2 aku rasa pitam, perut aku macam kena tsunami..dengan kudrat yang ada aku patah balik masuk rumah dan terus ..muntah.. member aku terus hantar aku pegi hospital besar seremban..pastu aku pun dah tak ingat dalam menahan kesakitan tue..yang aku sedar..aku dah masuk wad..

2 hari lepas kena tahan, doktor cakap aku ada Endometreocyst..cyst aku dah besar 6cm..bahaya kalau tak buang..doktor benarkan aku balik tapi kena masuk wad semula dalam tempoh 3 minggu (kalau tak silap) lagi untuk operate..esoknye aku dibenarkan balik..

tunggu..sambungan ke 2..



No comments: